01 september 2011

I-Landsproblem

Det har kommit till min vetskap att under en tid så har det "rasat" en debatt i HN angående när pensionärer skall och bör handla. Nått man verkligen kan sortera in under kattegorin I-landsproblem. Men idag fick jag mig en tankeställare, finns det kanske någon substans i debatten?

Problemet kanske inte är när pensionärer handlar eller var utan hur!

Är ganska säker på att jag inte är ensam om att ha upplevt att pensionärer i allmänhet och vissa i synnerhet har en tendens att ha väldigt bråttom.
De har en viss förkärlek att gå iföre i diverse köer.

Varför har de så bråttom?

E det inte likt för alla ?

Vi lever ju i ett kösamhälle, inför kön är vi alla lika gammal/ung, svart/vit eller kristen/muslim same same but different.
Dagens I-lands problem utspelade sig på en av stadens mataffärer modelen större.

En stycke äldre dam hade så bråttom av någon anledning så hon kände behovet av att gå före mig och en annan äldre kvinna för att hon hade en artikel, visst kan förstå om hon hade jätte jätte bråttom och bara måste gå före men frågar man inte, nope.
Efter ha stått och flåsat mig i nacken i några minuter så stövla hon förbi kön och fram till kassörskan, som snällt släppte förbi henne.
Inte för att jag har bråttom men man kan ju ändå tycka att man frågar.

Diskussion kanske inte handlar om hur, var och när de ska handla eller om de har rätten att gå före utan om den generationen som lagt grunden för det samhälle som vi sakta river ner inte alltid har vett på att fråga eller be om ursäkt för hur de betyder sig.

De har ju fostrat oss att ta ansvar, lyda och goda medborgare.

Det jag nu sakta glidit in på är nått som hände förra veckan,
En väldig gammal man körde på vår kundvagn med sin, grejen e att Eddie satt i vår vagn och det va ingen liten "touch" jag förstår om farbror inte orkade manövrera den tunga vagnen det säger jag inget om. Men att man inte kan be om ursäkt utan bra blänga på oss precis som att det var vi som var i vägen

Vad är då summeringen av detta inlägg?
Har gamla människor för bråttom och isåfall varför?

E det inte uppfostrade nog att e om ursäkt?
Givetvis är inte alla sådana men det finns en hel del som passar in på beskrivningen.

Men som inläggets titel  antyder är detta ett I-landsproblem ganska obetydligt när allt kommer omkring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar